VERKSAMHETSUTRYMMEN

KASKÖ KYRKA (Kyrkogatan 37)

Kyrkan är den första egentliga kyrkobyggnaden i Kaskö. Den blev färdig 1965 och rymmer 200 personer. Den planerades av arkitektprofessor Erik Kråkström och altartavlan är målad av Åke Hellman. I kyrkan finns både kyrkosal och församlingssal. Kyrkan har obehindrat tillträde och är utrustad med handikapptoalett, ramp och en induktionsslinga.

FÖRSAMLINGSCENTER OCH KYRKOHERDEÄMBETET  (Rådhusgatan 47)

Arbetet med det nya församlingscentret påbörjades år 2008. Huvudentreprenörer har varit planeringsbyrå Talotuuma från Kristinestad samt arkitektbyrå Mattias Smeds från Vasa. I det nya centret finns förutom pastorkansliet även barn- och ungdomsutrymmen samt ett café.

BEGRAVNINGSPLATS, KAPELLET OCH KLOCKSTAPEL (Herrmansvägen)

Begravningsplanen i Kaskö är uppdelad i en gammal och en ny sida. På gamla sidan finns omkring 1700 personer begravda. På nya sidan som togs i bruk för snart 30 år sedan finns nästan 250 personer begravda.

Kapellet byggdes 1954.

CAFÉ JOHANNES (Rådhusgatan 47)

I samband med att Församlingscentret renoverades byggdes i anslutning till det ett trivsamt café för ca 25 personer. I juni 2009 öppnades Café Johannes, som i början drevs med frivilliga krafter. Sedan har församlingen hyrt ut cafét till privatföretagare. Utrymmet är ett varmt andligt ställe att stanna upp en stund och vila sig- både för Kasköbor och gästande turister och grupper.

FREDRIKSBERG (Eskilsös ö)

Ön ligger mittemot Kaskö stad, alldeles bredvid färjfästet. När man står på den lilla ön och tittar mot vår egen hem-ö så visar sig Kaskö från sin allra bästa sida. Öns födelse är såtillvida speciell eftersom det berättas att den har uppstått av det material som skeppen har använt som barlast.

När man ser på gamla bilder, kan man se, att det har funnits byggnader på ön och husgrunderna finns ännu kvar. Äldre kasköbor berättar att ön var ett populärt utflyktsmål i mitten av 1900-talet. Det fanns en väldigt bra simstrand på ön. För att komma till ön då måste man naturligtvis ro. Förr måste man för att bli simmagister i Kaskö simma 400 meter, från stadens strand till Fredriksberg eller Lillgrund som ön också kallas.

Tack vare ett initiativ har församlingen beslutat att iordningställa ön som rekreationsområde för församlingsborna. Tack vare den lättillgängliga färjförbindelsen är ön ett ypperligt mål för avkopplande utfärder och passar perfekt som utflyktsmål på söndagar, både med och utan familj! Målet är att städa upp ön med talkokrafter och att bygga en grillplats. Eventuellt kunde man också tänka sig någon slags paviljong med sittplatser.